Podczas szczytowej popularności drona DJI Mavic Pro, pod koniec ubiegłego roku - kiedy popyt przewyższył podaż oraz produkt był prawie niemożliwy do zdobycia - pojawiła się reklama popularnego serwisu reklamowego. Oto treść reklamy: "Limitowana ilość rozchwytywanych, kompaktowych dronów. Cena w treści ogłoszenia, wynosiła 1749 $ (ok. 4799 PLN)."

Było ich kilkanaście i zniknęły w mgnieniu oka.

Świetna okazja, prawda?

Dla ludzi, którzy je kupili, prawdopodobnie wydawało się to niesamowitą okazją. W końcu udało im się kupić pożądanego drona w atrakcyjnej cenie. Ale jest pewien problem: produkty pochodziły z tzw. szarej strefy - zostały sprowadzone prywatnie przez osobę fizyczną lub firmę - a nie sprzedane przez autoryzowanego dealera DJI.

Może to prowadzić do znacznych problemów, wyjaśnia Kevin On, przewodniczący ds. komunikacji DJI w regionie Azji i Pacyfiku.

"Gdy klienci kupują produkty w szarej strefie, mogą one nie spełniać lokalnych specyfikacji lub uwzględniać lokalnych standardów, które mogą stanowić potencjalne ryzyko dla użytkownika" - wyjaśnia Kevin.

"Na przykład produkty nielegalnie wysłane z Chin do Australii nie będą zgodne z systemem bezpieczeństwa australijskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego, które są wymagane przez federalne organy nadzoru."

Pojawiły się nawet gorsze scenariusze. Na przykład zdarzały się sytuacje, w których produkty DJI przeznaczone dla zupełnie innej części świata (gdzie zasilanie i wtyczki się różnią), trafiały do użytkownika. Jeśli kupisz produkt DJI, który nie jest zgodny z twoim gniazdkiem 120 V od nieautoryzowanego sprzedawcy online, mogą wystąpić problemy związane z użytkowaniem oraz reklamacją produktu.

Wsparcie techniczne

Być może jednym z najważniejszych problemów jest to, że produkt zakupiony w szarej strefie nie jest objęty oficjalną międzynarodową gwarancją DJI. W jednym z przykładów klient, kupił nowy produkt DJI za pośrednictwem serwisu eBay. Po czterech miesiącach pojawił się problem techniczny, kupujący zgłosił go sprzedawcy, który odmówił udzielenia jakiegokolwiek wsparcia.

Dalszy przebieg reklamacji

Odsprzedawca skierował go do lokalnego centrum serwisowego DJI, aby uzyskać wycenę płatnej naprawy pogwarancyjnej. Gdyby kupił produkt od autoryzowanego dystrybutora DJI lub autoryzowanego sklepu DJI, byłby w stanie uniknąć opłaty za naprawę, biorąc pod uwagę, że problem z produktem był objęty gwarancją.

Zamiast tego, konsument nie miał innego wyjścia, niż zapłacić rachunek za naprawę we własnym zakresie.

Rosnący problem

Zjawisko szarej strefy, co nie jest zaskakujące, podlega regułom podaży i popytu. W sektorze, gdzie popyt rośnie z każdym rokiem, szara strefa oczywiście podąża za rynkiem. Jest to poważny problem w Indiach, Malezji, Australii a nawet w Ameryce Północnej. Zasadniczo wszędzie tam, gdzie ludzie domagają się produktów DJI, sprzedawcy w szarej strefie będą je dostarczać. Z tego właśnie powodu klienci musza znać ryzyko związane z zakupami w szarej strefie.

Problemy z serwisem DJI

W początkowych latach działalności firmy, powszechną skargą klientów było to, że usługi DJI były realizowane z wydłużonym czasem oczekiwania. Długo oczekiwano na naprawy i wysyłkę, niezbyt terminowe wsparcie online oraz wiele innych problemów, które naprawdę zniechęciły niektórych fanów marki. DJI podjął wszelkie kroki w celu poprawy jakości swoich usług.

"Poprawiliśmy szybkość i jakość naszych usług naprawczych. Na przykład w Australii 90% przypadków naprawy można teraz rozwiązać w ciągu 5-6 dni roboczych, w porównaniu do zeszłego roku, czas został skrócony o 10 dni." - mówi Kevin.

"Ponieważ portfolio produktów DJI wciąż się rozwija, będziemy musieli objąć szerszą bazę klientów i nadal badać różne podejścia, aby zaspokoić potrzeby wszystkich klientów".

Jednym z tych podejść, szczególnie dla pilotów-amatorów, jest program DJI Care Refresh. Uiszczając niewielką opłatę, klienci mogą uzyskać do dwóch wymian w przypadku uszkodzenia produktu w ciągu 12 miesięcy trwania DJI Care.

Pewien klient uszkodził swojego drona DJI Mavic Pro wlatując w czubek drzewa. Kiedy w końcu udało mu się go zepchnąć, dron upadł na ziemię. Gimbal i kamera już nie działały, a wina była tylko i wyłącznie po jego stronie.

Klient wysłał sprzęt priorytetowo do siedziby DJI w Kalifornii.

Lokalny serwis DJI naprawił drona w ciągu dwóch dni i odesłał go bezpośrednio do klienta, naprawa kosztowała ok. 400 zł.

"To było bardzo profesjonalne" powiedział klient odbierając przesyłkę.

Ostrzeżenie dla kupujących

Inna rzecz, na którą należy zwrócić uwagę to produkty które wydają się być wykonane przez DJI, ale nie są. Nie mówimy tutaj o klonach dronów tylko o akcesoriach, które wyglądają jak prawdziwa okazja. Akumulatory, z jednej strony mają budowę o podobnym wyglądzie, odczuciu oraz opakowaniu jak oryginalny produkt DJI. Zazwyczaj są one o niższej cenie niż w sklepie DJI. Podrobione akcesoria mogą spowodować duże szkody.

Unikaj takich produktów. Zaoszczędzone pieniądze nie będą tak korzystne, gdy Twój dron zostanie uszkodzony.

Zasoby

Każdy klient lubi okazje, ale świadomy konsument dokonuje mądrych wyborów.

Prosimy - dla waszego własnego dobra, kupujcie tylko z autoryzowanych źródeł, w tym ze sklepu DJI. Jest to również dla dobra ciężko pracujących dealerów. Nie ma nic gorszego niż wykorzystanie czasu i wiedzy sprzedawcy w autoryzowanym punkcie sprzedaży, by następnie udać się i kupić produkt w "szarej strefie".

Zebraliśmy kilka źródeł które wkleimy poniżej w celach informacyjnych.

Na naszej stronie internetowej (https://www.dji.com/service/policy) obszerny zarys naszych zasad gwarancji i serwisu, zachęcamy naszych klientów do lektury.

Kilka przemyśleń na koniec.

Ponieważ bezpieczeństwo lotów i niezawodność naszych produktów to nasze najważniejsze priorytety, musimy edukować naszych klientów, zwłaszcza, że nasze produkty stają się dostępne dla coraz większej liczby osób, z których wielu po raz pierwszy ma styczność z dronami. Chcemy sprawić, by latanie było przyjemne, łatwe i co najważniejsze bezpieczne dla wszystkich. Włączając w to osoby operujące dronem i każdego, kto znajduje się w pobliżu.