Gimbal: Co to jest i dlaczego warto go używać?  

Stabilizatory kamer różnią się między sobą kształtem i rozmiarem.  Znajdują one zastosowanie w wielu urządzeniach, od stabilizatorów ręcznych po stabilizatory zamontowane w dronach.

Gimbal jest potężnym narzędziem pozwalającym operatorowi kontrolować i stabilizować swoje ujęcia nawet podczas intensywnych drgań i wykonywania intensywnych ruchów. Operator kamery może niezależne poruszać się bez konieczności zastosowania skomplikowanych ustawień kamery, zachowująć płynne, profesjonalne ujęcia.

Materiał filmowy, w którym widoczny jest ruch kamery, może być o wiele bardziej atrakcyjny dla widza w porównaniu ze statycznymi ujęciami wykonywanymi za pomoca statywu. Stabilizator kamery pozwala widzowi lepiej zapoznać się z przestrzenią podczas oglądania materiału filmowego na płaskim i dwuwymiarowym ekranie. Przy prawidłowym ustawieniu i użytkowaniu, gimbal może stać się jednym z najcenniejszych narzędzi wykorzystywanych podczas nagrywania materiałów filmowych. 

Jak działa gimbal?

Na pierwszy rzut oka, może wydawać się, że gimbal wykorzystuje magiczne sztuczki do stabilizacji materiału filmowego. Osoba biegnąca po schodach i skacząca przez mury może osiągnąć niewiarygodnie płynne ujęcia w sposób, który wydaje się niemożliwy. Ujęcia te są w rzeczywistości tworzone przez system małych silników bezszczotkowych, z których każdy wykonuje korekty ruchu kamery na określonej osi. Każdy ruch osi gimbala jest klasyfikowany według kierunku położenia kamery: roll, pitch, i yaw. 

Nazwa każdej osi jest po prostu nazwą kierunku, w którym porusza się kamera. Na przykład, ruch boczny jest znany jako Yaw, ruch w górę i w dół kamery jest znany jako Pitch, a aparat obracający się w celu zmiany horyzontu ujęcia jest znany jako Roll.

Ruchy osi:

  • Pitch - odchylanie kamery w górę i w dół od ziemi do nieba
  • Yaw - obracanie kamery w bok od lewej do prawej
  • Roll - Przechylanie kamery w taki sposób, aby obracał się horyzont obrazu

Silniki te działają jak małe serwomechanizmy, które przesuwają się w kierunku przeciwnym do kierunku, w którym kierowana jest kamera, tłumiąc i redukując drgania. Najlepszym sposobem, aby to wyjaśnić jest wyobrażenie sobie kamery wiszącej na elastycznej opasce lub sprężynie. Jeśli puścimy kamerę, zamiast spadać i upaść na podłogę, opaska spowolniłaby ruch w dół, aż do zatrzymania. Silniki bezszczotkowe robią to samo, tylko w bardziej kontrolowany i dopracowany sposób. Kiedy silniki te są połączone przez oprogramowanie, można uzyskać pełną kontrolę nad tym, jak kamera będzie się poruszać i jaką odporność na wstrząsy będzie mieć. Gimbal to nic innego jak system małych silników współpracujących ze sobą w celu utrzymania kamery w wybranym kierunku.

Rodzaje gimbali

Być może widzieliście różne typy stabilizatorów, od dużych, dwuręcznych gimbali, takich jak Ronin-M, Ronin-MX i Ronin 2, do urządzeń jednoręcznych, takich jak Ronin-S. Niezależnie od tego, czy jest to duży gimbal jak Ronin 2, czy też mały i kompaktowy zestaw jak Osmo Pocket, mechanizm działania jest identyczny. Silniki osiągają ten sam efekt, jednak są one budowane i projektowane dla różnych układów i ciężarów kamer. Wiedząc o tym, można wybrać gimbal, który najlepiej odpowiada Twoim potrzebom. Zwróć uwagę na liczbę osi, dla których gimbal zapewnia stabilizację, ponieważ ma to wpływ na efektywną stabilizacje w danym środowisku.

Na przykład niektóre mniejsze gimbale oferują tylko jednoosiową stabilizację, korygując ruch do przodu i do tyłu. Inne gimbale oferują 3-osiową stabilizację, która koryguje ruch w osi pitch, roll i yaw.

W zależności od kamery, mniejszy i bardziej kompaktowy, ręczny gimbal może być lepszym rozwiązaniem dla lżejszej kamery, ponieważ zmniejsza ogólną wagę konfiguracji.

Jeśli jednak używasz większej kamery z cięższymi obiektywami, lepszym rozwiązaniem dla Ciebie może być większy stabilizator taki jak Ronin 2. Rózne typy gimbali mają określony zakres wagowy określony w specyfikacji. Oznacza to, że cały ciężar kamery i obiektywu nie może być cięższy od podanej ilości, aby gimbal mógł działać efektywnie.  

Konfiguracja i wyważanie gimbala

Przed użyciem gimbala, ważne jest, aby najpierw go ustawić i wyważyć. Dzięki temu kamera będzie znajdować się w pozycji neutralnej, co zmniejsza obciążenie silników i pozwala na bardziej efektywne działanie. Jeśli gimbal musi walczyć z ciężarem niewyważanej kamery, nie jest w stanie skutecznie korygować drgań i ruchów.

Proces wyważania gimbala jest prosty. Chodzi o to, aby kamera znajdowała się w pozycji neutralnej bez pochylania się w żadną stronę. Pomyśl o tym tak, jakbyś balansował ołówkiem na palcu. Jeśli ołówek znajduje się dokładnie pośrodku, możesz poruszać dłonią bez jego przewracania i upadku na podłogę.

Aby wyważyć gimbal w celu ustawienia kamery, należy umieścić gimbal na podstawie, używając płytek regulacyjnych do przesuwania kamery do tyłu i do przodu, jak również z boku na bok, aż kamera będzie umieszczona płasko i poziomo bez przechylania. 

Puść kamerę bez poruszania ramienia gimbala. Powtórz kroki wyważenia, przesuwając płytki regulacyjne, aż kamera będzie dobrze wypoziomowana.

Na zdjęciu powyżej: Gimbal został wyważony dla standardowego obiektywu 18-105 mm (lewy obraz). Po dodaniu cięższego obiektywu rybiego oka 12 mm (zdjęcie po prawej), płytkę gimbala przesunięto do tyłu, przesuwając ciężar kamery w celu skompensowania ciężaru obiektywu.

Wskazówka: Pamiętaj, aby za każdym razem, gdy zmieniasz obiektywy dostosować wyważenie kamery z uwagi na różnicę w wadze obiektywu.

Najlepsze małe i kompaktowe stabilizatory ręczne

Niektóre z mniejszych stabilizatorów, takich jak Osmo Pocket, posiadają wbudowane kamery, które nie wymagają wyważania. Może to być świetna opcja dla tych, którzy chcą wyjąć gimbal z torby i użyć go natychmiast bez konieczności regulacji. Osmo Mobile 2 pozwala podłączyć i używać smartfona, dzięki czemu możliwe jest szybkie i płynne nagrywanie filmów, które można natychmiast udostępniać znajomym online.

Te ręczne stabilizatory są niewiarygodnie inteligentne i zawierają oprogramowanie, które rozpoznaje rozmiar i wagę aparatu, a także ma możliwość samodzielnej korekty, co oznacza, że możesz skupić się na swoim ujęciu i na tych, które z nich chcesz udostępnić!

Jeśli szukasz szybkiego i łatwego w konfiguracji gimbala, którego można wrzucić do torby i wyciągnąć w mgnieniu oka, aby uzyskać wysokiej jakości ujęcia, to gimbale z serii Osmo będą doskonałym wyborem.

Stabilizatory kamer do lustrzanek i kamer bezlusterkowych

Jeśli chcesz mieć większą elastyczność w zakresie wymiany kamer, obiektywów i filtrów, to Ronin-S I Ronin 2 mogą być świetnymi opcjami do rozważenia.Przed zakupem gimbala zawsze warto zastanowić się, jakie ujęcia chcesz wykonywać i jak wygląda konfiguracja kamery przed wybraniem właściwego gimbala. Jeśli chcesz podróżować, ale nie chcesz nosić w sprzętu w dużych futerałach na kamerę, lepszym wyborem będzie mniejszy DJI Osmo Mobile 2. Jeśli jednak uważasz, że chcesz używać dużych i ciężkich obiektywów, rozważ jeden z gimbali, który pozwoli na większą i cięższą ładowność. Oznacza to, że będziesz mógł stabilizować większą kamerę z większą ilością dostępnych obiektywów, co daje Ci szersze pole do popisu.

Korzystanie z ręcznych stabilizatorów

Ręczny gimbal umożliwia płynny i kontrolowany ruch. Ważne jest, aby pamiętać, że większość ludzi będzie oglądać treści multimedialne na płaskim i dwuwymiarowym ekranie. 

Twoim celem jako twórcy jest stworzenie fascynującego obrazu, który lepiej prezentuje historię i lokalizację ujęcia. Niezależnie od tego, czy biegniesz obok kogoś, kto uprawia sport, czy też przemieszczasz się po budynku, gimbal jako narzędzie daje Ci swobodę w lepszym opowiadaniu historii.

Pomyśl o gimbalu jako narzędziu, które może zastąpić wiele innych urządzeń. Możesz poruszać się tworząc materiały filmowe, który normalnie wymagałby wykorzystania dodatkowych narzędzi, jak np. wózków kamerowych wraz z prowadnicami.

Gimbala można również użyć do stabilnych statycznych ujęć, które normalnie byłyby wykonywane za pomocą statywu. Jako pojedynczy element wyposażenia kamery, gimbal może zastąpić wiele innych urządzeń. Tym właśnie jest gimbal- narzędziem zapewniającym większą elastyczność i kreatywne ujęcia.

Zaawansowana kontrola gimbala

Gimbale znajdują szerokie zastosowanie - mogą być montowane do wielu urządzeń oraz mogą być zaprogramowane do pracy z kamerą w celu fotografowania obrazów w trybach hiperlapse i timelapse. Z tego powodu zewnętrzny kontroler może być świetnym dodatkiem do Twojego gimbala, który daje Ci możliwość obracania i pochylenia gimbala podczas poruszania się. Mniejsze gimbale, takie jak Osmo i Ronin-S, posiadają wbudowane w uchwyty małe kontrolery, dzięki czemu są  kompaktowe i wydajne. W przypadku większych gimbali, można nawet użyć kontrolera gimbala, jeśli konieczne jest sterowanie ruchem gimbala w osi tilt i pan z pewnej odległości. Kontrolery te rozszerzają możliwości wykorzystania gimbala i sprawiają, że jest on jeszcze bardziej funkcjonalny.

Wskazówki

  • Za każdym razem, gdy montujesz nową kamerę upewnij się, że jest ona odpowiednio zamocowana i wyważona.
  • Zaplanuj swoje ujęcia. Kiedy wiesz, gdzie chcesz, aby Twoje ujęcie zaczęło się i zakończyło, możesz zaplanować ciekawe ruchy kamery.
  • Mniejszy jest lepszy. Czasami najlepszą opcją dla płynnego śledzenia ujęcia jest mniejszy i bardziej kompaktowy gimbal z kamerą. Nie zapomnij o możliwościach Osmo lub Osmo RAW, dzięki którym możesz dostać się do trudno dostępnych miejsc
  • W miarę możliwości należy zmniejszyć ilość sprzętu. Tak, to prawda, że posiadanie dużego monitora, wielu mikrofonów i innych urządzeń może być czasami przydatne, ale również kłopotliwe, jeśli będziesz musiał trzymać go przez kilka godzin. Najbardziej efektywną platformą do nagrywania jest platforma, która jest lekka  i wykonuje swoją pracę bez większych ilości dodakowych urządzeń
  • Wykorzystaj dwóch operatorów do jednego ujęcia. Czasami można planować przemieszczanie się po murach lub konstrukcjach podczas przekazywania gimbala komuś innemu podczas nagrywania, co pozwala na ciekawe wykonanie ujęć. Te ujęcia mogą być najbardziej satysfakcjonujące.
  • Miłej zabawy! Nie ma powodu, aby robić statyczne ujęcia, gdy masz do dyspozycji gimbal. Dodaj ruch i ciesz się swobodą twórczą!